Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ "ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ"

«Γνωρίζω, Δεν Ξεχνώ, Διεκδικώ»
ΣΚΟΠΟΣ

Οι μαθητές να 
  • γνωρίσουν τη σκλαβωμένη γη μας, να διατηρήσουν ζωντανή τη μνήμη των κατεχομένων εδαφών μας.
  •  καλλιεργήσουν και να ενισχύσουν την αισιοδοξία, την πίστη και την αγωνιστικότητα για επιστροφή.
  • διεκδικήσουν ελευθέρωση και επανένωση της   Κύπρου μας.


ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ

  Οι μαθητές να:
  • γνωρίσουν εν συντομία τις βασικότερες πτυχές και στάδια του εθνικού μας θέματος. (Αγγλοκρατία – σήμερα)
  • γνωρίσουν τα βασικά γεγονότα γύρω από το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή.
  • κατανοήσουν τις αιτίες αλλά και την αφορμή που οδήγησαν στην τουρκική εισβολή.
  • κατανοήσουν τις συνέπειες της τουρκικής εισβολής  σε διάφορους τομείς: ανθρωπιστικός, κοινωνικός, οικονομικός, πολιτιστικός κ.λ.π.
  • αναφέρουν κατεχόμενα χωριά και πόλεις μας.
  • εντοπίζουν και να σημειώνουν στο χάρτη κατεχόμενα χωριά και πόλεις μας ή και να κατασκευάζουν σχετικούς χάρτες.
  •  μελετήσουν διάφορα κείμενα (λογοτεχνικά, πληροφοριακά, ιστορικά) ή ποιήματα που να έχουν σχέση με το θέμα.
  • ερευνήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες μέσα από διάφορες πηγές για κατεχόμενες περιοχές, για ήθη και έθιμα προσφύγων.
  • γνωρίσουν και σχολιάσουν τα γεγονότα που αφορούν την ανακήρυξη του ψευδοκράτους.
  • δίνουν γενικές πληροφορίες για τα σκλαβωμένα εδάφη. 
  • αντιληφθούν τη σημασία αυτών που χάσαμε και να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη επανάκτησης των κατακτηθέντων, επανένωσης της Κύπρου και διατήρησης 
  • μελετήσουν διάφορα κείμενα (λογοτεχνικά, πληροφοριακά, ιστορικά) ή ποιήματα που να έχουν σχέση με το θέμα.
  • ερευνήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες μέσα από διάφορες πηγές για κατεχόμενες περιοχές, για ήθη και έθιμα προσφύγων.
  • γνωρίσουν και σχολιάσουν τα γεγονότα που αφορούν την ανακήρυξη του ψευδοκράτους.
  • δίνουν γενικές πληροφορίες για τα σκλαβωμένα εδάφη. 
  • αντιληφθούν τη σημασία αυτών που χάσαμε και να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη επανάκτησης των κατακτηθέντων, επανένωσης της Κύπρου και διατήρησης του τόπου μας ελεύθερου.
  • αναγνωρίσουν ότι το δίκαιο είναι με το μέρος του κυπριακού λαού, να πιστέψουν ότι η μέρα της απελευθέρωσης δε θα αργήσει να έρθει και να αναφέρουν παράγοντες που δυνατόν να βοηθήσουν το λαό μας να αντέξει ως τότε. ( ενότητα, ομοψυχία, αγωνιστικότητα, διατήρηση μνήμης )
  • γνωρίσουν και να αναφέρουν συγκεκριμένες δραστηριότητες με τις οποίες οι ίδιοι μπορούν να βοηθήσουν τον αγώνα της επιστροφής.
  • συμμετέχουν ενεργά σε διάλογους ή συζητήσεις με σχετικό θέμα.
  • γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά της κατεχόμενης Κύπρου και να κατανοήσουν τη σημασία της διατήρησης αυτής της κληρονομιάς.
  • χρησιμοποιούν και να γράφουν σωστά τις πιο κάτω έννοιες:  πρόσφυγας, αγνοούμενος, αιχμάλωτος, εγκλωβισμένος, σκλαβωμένος, κατεχόμενος, πράσινη γραμμή, ακριτική περιοχή, αγωνίζομαι, πατρίδα, νοσταλγία, έθνος, κράτος, φυλάκιο, πόλεμος, ειρήνη, δικαιοσύνη, ελευθερία, προσφυγικός συνοικισμός, πραξικόπημα, εισβολή κατοχή, Ηνωμένα Έθνη, εθνοφρουροί, έποικοι, Τουρκοκύπριοι, Ψευδοκράτος


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Αποσαφήνιση των όρων: Γνωρίζω, Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι και διερεύνηση των προσδοκιών των παιδιών γύρω από τη θεματολογία της ενότητας.
2. Ιστορική αναδρομή. Τα γεγονότα που οδήγησαν στην Τουρκική εισβολή.
3. Δημιουργία Κέντρου Έρευνας και Μάθησης για την κατεχόμενη γη, το οποίο θα εμπλουτίζεται από τα παιδιά.
4. Έρευνα για τα κατεχόμενα χωριά ή πόλεις των παιδιών της τάξης, κατασκευή χάρτη και τοποθέτηση τους σε αυτό.
5. Γραφή θεατρικών έργων , προσευχών, ποιημάτων, τα οποία μπορούν και να μελοποιήσουν, με θέμα την τουρκική εισβολή και της συνέπειες της.
6. Συγγραφή ψηφίσματος διαμαρτυρίας προς τον αντιπρόσωπό των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο επί ευκαιρία της ανακήρυξης του ψευδοκράτους.
7. Συγγραφή συνθημάτων διαμαρτυρίας, καταδίκης του ψευδοκράτους και της τουρκικής εισβολής.
8. Υπόδηση ρόλων και πλασματικών ή υποθετικών καταστάσεων στάσεων.
9. Διαφωτιστική Εκστρατεία: Τι θα γράφαμε σε ένα φίλο μας από το εξωτερικό για να τον ενημερώσουμε για το πρόβλημα της Κύπρου
10.  Μελέτες-έρευνες κατεχομένων περιοχών της κατεχόμενης πατρίδας μας από γεωγραφικής, οικονομικής, θρησκευτικής και πολιτιστι
11. Συγκέντρωση ηθών και εθίμων από τις υπό μελέτη περιοχές.
12. Συγκέντρωση συνταγών από τις κατεχόμενες περιοχές και ετοιμασία βιβλίου.
13. Οργάνωση επίσκεψης στην τάξη ατόμων για συνέντευξη για να μοιραστούν μαζί με τα παιδιά αναμνήσεις και βιώματα από την κατεχόμενή μας πατρίδα.
14. Γνωριμία με τον τρόπο ζωής των κατοίκων του νησιού μας μετά την εισβολή μέσα από συνεντεύξεις από ξεριζωμένα πρόσωπα και να βιώσουν τη νοσταλγία για επιστροφή.
15. Δημιουργία τρισδιάστατων κατασκευών αρχαιολογικών ή άλλων μνημείων που βρίσκονται στις κατεχόμενες περιοχές.
16. Κατασκευή σχεδίων, αφίσας και παιχνιδιών για την κατεχόμενη πατρίδα μας. Σχέδια για την ειρήνη και την ελευθερία. (Διαγωνισμοί)
17.  Επισκέψεις στην πράσινη γραμμή ή περιοχές που γειτνιάζουν με αυτή, στο οδόφραγμα του Λήδρα Πάλλας , στον Τύμβο Μακεδονίτισσας, στα Φυλακισμένα Μνήματα.
18. Στα πλαίσια του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας:
· Κατασκευή παραδοσιακών εδεσμάτων από συγκεκριμένη κατεχόμενη περιοχή.
· Μελέτη της κυπριακής ενδυμασίας μιας κατεχόμενης περιοχής.
19. Στα πλαίσια του μαθήματος των Αγγλικών:
Να διηγούνται με λίγα λόγια ή να γράφουν μια μικρή επιστολή σε κάποιο φίλο τους στο εξωτερικό για τα γεγονότα της τουρκικής εισβολής.
20. Ετοιμασία και αποστολή δεμάτων στα παιδιά του Ριζοκαρπάσου.
21. Πρόσκληση εκτοπισμένων καλλιτεχνών του τόπου μας στο σχολείο για να μιλήσουν για το έργο τους. (Γιαπάνης)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
1. Δεκαήμερο αφιερωμένο στο «Δεν Ξεχνώ»  ( 11-22 Νοεμβρίου)
2. Παρουσίαση των εργασιών των παιδιών σε έκθεση.
3. Εκδήλωση κατά την οποία τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις δημιουργικές εργασίες τους.


"Πολλούς αφέντες άλλαξες

δεν άλλαξες καρδιά"

                Κ. Παλαμάς